Olej silnikowy – rodzaje

Silnik jest urządzeniem bardzo skomplikowanym z dużą ilością ruchomych części. Elementy te muszą dobrze pracować pod różnymi obciążeniami i w szerokim zakresie temperatur. Zazwyczaj chcemy także by samochód posłużył nam jakiś czas bez ciągłych napraw silnika. Olej, który do niego wlewamy ma za zadanie umożliwić jego poprawną pracę jak najdłużej.

Funkcje oleju silnikowego

Olej silnikowy pełni ważne funkcje: redukuje tarcie oraz schładza części silnika, dzięki czemu tłoki, pierścienie, łożyska czy cylindry służą nam dłużej. Dodatkowo uszczelnia przestrzenie między tłokiem, pierścieniami i tuleją cylindra. Zmniejsza także korozje tych elementów. Żaden silnik samochodowy nie może poprawnie funkcjonować bez oleju silnikowego. Warto więc wiedzieć, jaki będzie najlepszy dla naszego samochodu.

Rodzaje olejów silnikowych

Oleje silnikowe dzielimy na trzy rodzaje: mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Są one produkowane w inny sposób, przez co różnią się właściwościami. Oleje mineralne rafinowane są z ropy naftowej, natomiast syntetyczne z syntezy surowców lub pochodnych ropy naftowej. Tworzone są po prostu z innej bazy olejowej.

Olej mineralny

Mówi się, że oleje mineralne są echem przeszłości. Mają najgorsze właściwości ze wszystkich trzech rodzajów: cechuje je najmniejsza odporność na wysokie temperatury oraz mrozy. Często stosuje się je w samochodach dostawczych i ciężarówkach, natomiast nie są polecane do osobówek. Niektórych kusi ich cena – są tańsze od półsyntetyków i syntetyków. 

Olej półsyntetyczny

Uważa się, że ten rodzaj oleju jest pomostem między olejem mineralnym a syntetycznym. Jego właściwości w wysokiej i niskiej temperaturze nie są dużo gorsze od syntetyków, za to cena jest trochę niższa. Jego stosowanie wskazane jest w samochodach z dużym przebiegiem oraz klasykach. Jeśli masz nowsze auto, ale jego wcześniejsza eksploatacja była intensywna także możesz stosować olej półsyntetyczny.

Olej syntetyczny

Najlepsze właściwości smarujące zarówno w temperaturach wysokich, jaki i niskich mają oleje syntetyczne. Są one niestety także najdroższe – cena potrafi sięgać 120 zł za litr. Jednak są warte swojej ceny: nie odkładają się w postaci nagaru, a zimą podczas mrozów pozostają w płynnej postaci. Jednak za wybór oleju syntetycznego sami podziękujemy sobie po latach eksploatacji samochodu. Wysoką cenę zrekompensuje nam lepszy stan silnika i mniej napraw.