Silnik rzędowy i widlasty – porównanie

Dwa najczęściej stosowane rodzaje silników w samochodach osobowych to silnik rzędowy i widlasty. Różnią się one przede wszystkim rozmieszczeniem cylindrów. Determinuje to ich odmienną konstrukcję oraz pracę. Oba silniki mają swoje mocne i słabe strony.

Silnik rzędowy – konstrukcja

W silnikach rzędowych, jak sama nazwa mówi, cylindry ustawione są w jednym rzędzie. Taka jednostka napędowa nie posiada zwykle zbyt dużej ich liczby, gdyż zwiększałoby to długość oraz poziom skomplikowania całej konstrukcji. Silniki rzędowe oznacza się skrótem Rx, gdzie x jest liczbą cylindrów. Mamy więc np. silnik R4, czyli rzędowy czterocylindrowy.

Silnik widlasty – konstrukcja

W silnikach widlastych cylindry ustawione są w dwóch rzędach. Znajdują się one względem siebie pod kątem np. 90 stopni. Silniki widlaste oznacza się tak samo jak rzędowe, ale zamiast R używamy litery V.

Silnik rzędowy – wady i zalety

Mocną stroną silników rzędowych jest ich prostota. Prostsza konstrukcja powoduje, że zwykle są łatwiejsze w naprawie. Są także tańsze w eksploatacji m.in. zużywają mniej paliwa. Zaletą jest także to, że są lżejsze niż silnik widlasty o takiej samej liczbie cylindrów. Natomiast ich wadą jest długość, rosnąca wraz z liczbą cylindrów. Ich praca jest także mniej równomierna, co objawia się w przerywanych dźwiękach oraz wibracjach całego auta.

Silnik widlasty – wady i zalety

Konstrukcja silnika widlastego niesie ze sobą sporo zalet, ale także wiele wad. Po pierwsze taka jednostka napędowa posiadająca identyczną ilość cylindrów, co silnik rzędowy będzie około dwóch razy krótsza. Dzięki temu oszczędza się miejsce pod maską. Kolejną zaletą jest dużo lepsza kultura pracy – silniki widlaste przekazują mniej wibracji na całą konstrukcję samochodu. Także dźwięk, który wydają podczas pracy jest mniej męczący. Ich wadą jest wyższa cena eksploatacji. Naprawy są trudniejsze, ponieważ silnik ma skomplikowaną budowę, m.in. posiada dwie głowice oraz specjalny rozrząd. Wymiana tych elementów jest droższa niż w przypadku silników rzędowych. Do tego spala więcej paliwa i jest cięższy.