Uszkodzenie uszczelki pod głowicą

Uszczelka pod głowicą – dla wielu kierowców słowa te brzmią jak najgorszy koszmar. Uszkodzenie tej części obwieszcza kilka niepokojących oznak: biały dym z układu wydechowego, szlam pod korkiem wlewu oleju, przedostawanie się oleju do układu chłodzenia oraz ubywanie obydwu płynów szybciej niż zwykle. Oczywiście objawy te nie zawsze oznaczają problem z uszczelką pod głowicą, ale są bardzo duże szanse, że właśnie tak jest.

Czym jest uszczelka pod głowicą?

Jest to element uszczelniający, znajdujący się między głowicą a blokiem silnika. Wykonany jest z wielu warstw materiałów, w tym z metali, np. stali. Czasami spotyka się także uszczelki miedziane, które bardzo dobrze odprowadzają ciepło.

W jakich warunkach pracuje?

Uszczelka pod głowicą narażona jest na ciężkie warunki. Temperatury, jakie musi znosić wahają się od ujemnych do nawet kilkuset stopni Celsjusza. Ciśnienie jest bardzo wysokie – dochodzi nawet do 2 tysięcy barów. Mimo takich obciążeń uszczelka pod głowicą nie jest elementem, który producenci aut przewidzieli jako eksploatacyjny. Znaczy to, że wytrzymuje ona długie lata i raczej nie jest przeznaczona do wymieniania, a na pewno nie do częstego wymieniania. Jeżeli następuje taka konieczność to albo nasz samochód nie należy do najmłodszych albo popełniamy błędy w użytkowaniu, które doprowadzają do zbyt dużego wzrostu temperatury w obrębie bloku silnika i głowicy.

Dlaczego tak drogo?

To pytanie bardzo często przychodzi na myśl po wizycie u mechanika. W przypadku uszkodzenia uszczelki pod głowicą sama część kosztuje do 200 zł – zależnie od samochodu. To czemu usłyszeliście astronomiczną kwotę 1800 zł? Problem tkwi w wymianie. Dostanie się do uszczelki pod głowicą wymaga zdemontowania i ponownego złożenia wielu skomplikowanych części silnika. Do tego dochodzi planowanie głowicy, a w trakcie naprawy często okazuje się, że oprócz uszczelki trzeba wymienić jeszcze kilka sąsiadujących struktur. Wszystko to składa się na koszt wymiany uszczelki pod głowicą.

Czy zawsze opłaca się naprawiać?

Biorąc pod uwagę koszty, odpowiedź nasuwa się sama: nie zawsze. Jeśli samochód jest stary i wyeksploatowany, warto zastanowić się nad nowym. W takich przypadkach koszta wymiany uszczelki pod głowicą mogą być jeszcze wyższe, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że sąsiadujące elementy też będą do wymiany. Do tego w takim samochodzie czeka nas pewnie więcej napraw niż tylko wymiana tej uszczelki.