Wysokooktanowe paliwo a osiągi twojego auta

Na temat paliwa wysokooktanowego krąży wiele mitów. Niektórzy kierowcy sądzą, że zwiększa ono moc samochodu, inni uważają, że nic nie daje. Jak to zwykle w takich sporach bywa, prawda leży po środku. Zacznijmy jednak od początku.

Liczba oktanowa i spalanie stukowe

Liczba oktanowa (LO) jest to wartość, która informuje o odporności na niekontrolowany samozapłon paliwa. Może to powodować spalanie stukowe (detonacyjne) – nieprawidłowe spalanie mieszanki paliwowej w komorze cylindra. Objawia się ono charakterystycznym, metalicznym stukaniem, które słychać pod maską podczas przyspieszania. Dochodzi do niego wówczas, gdy zapłon następuje w nieodpowiednim momencie: zbyt wcześnie lub zbyt późno. Spalanie stukowe jest zjawiskiem niepożądanym, ponieważ może spowodować uszkodzenia silnika. Jednym ze sposobów uniknięcia tego zjawiska jest właśnie paliwo wysokooktanowe. Im więcej benzyna ma oktanów, tym proces spalania trwa dłużej i łagodniej i odwrotnie: jeśli jest ich mniej spalanie trwa krócej.

To co z tą mocą?

Dla niektórych kierowców to jest najważniejsze pytanie. Doniesienia o tym, że paliwo, które ma więcej oktanów zwiększa moc silnika obiegły internet. Jednak jak często bywa w takich sytuacjach nie jest to prawda. Używanie takiej benzyny ma za zadanie ograniczać spalanie stukowe, a nie zwiększać moc. W przypadku, gdy samochód ma tzw. sztywny zapłon, czyli nie posiada elektronicznej zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu, używanie paliwa wysokooktanowego może nawet zaszkodzić. Komputer nie jest w stanie zmienić kąta wyprzedzenia zapłonu tak, by dostosować ją do otrzymanej mieszanki. Może to spowodować spadek osiągów silnika. W nowszych samochodach komputer ma możliwość takiej zmiany, jednak najczęściej posiada także górną granicę, powyżej której nie zmienia już ustawień.

Paliwo wysokooktanowe to mit?

Nie jest tak do końca. Po prostu nie jest to nic magicznego, co zwiększy osiągi naszego auta. Jednak są silniki, które lepiej sprawują się na takim paliwie. Chodzi tu głównie o te z turbodoładowaniem, ponieważ są one wyjątkowo mocno narażone na spalanie stukowe. Ogólna zasada jest taka, że paliwo zawsze trzeba dopasować do danego silnika, by ten sprawował się jak najlepiej.